- Home
- Wiadomości
- POLSKIE WYROBY PODBIJAJĄ RYNKI ZAGRANICZNE

POLSKIE WYROBY PODBIJAJĄ RYNKI ZAGRANICZNE
Sprzęt i wyroby medyczne stają się kolejnym polskim hitem eksportowym. Od kilku lat eksperci obserwują tendencję wzrostową w tym obszarze, a polskie produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Wyroby medyczne stanowią już 1 proc. wszystkich eksportowanych w kraju dóbr.
Według Państwowej Agencji Inwestycji i Handlu szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnął 2,2 mld euro, przy średniej dla całego eksportu na poziomie +7 proc. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski.
Wzrost polskiego eksportu to efekt coraz szerszej ekspansji zagranicznej polskich firm w poszukiwaniu rynków zbytu. Z danych InfoCredit wynika, że najważniejszym odbiorcą sprzętu medycznego z Polski są Niemcy (obecnie prawie 22 proc.). Tuż za naszym sąsiadem i największym partnerem handlowym są Stany Zjednoczone. To oznacza, że sprzęt medyczny wyprodukowany w Polsce ma już na tym rynku ugruntowaną pozycję. Udział USA w polskim eksporcie sprzętu medycznego w ostatnich latach stale rośnie. Jak zauważają analitycy InfoCredit, spory udział mogą mieć w tym zagraniczne koncerny, inwestujące w naszym kraju. Podkreślają jednak, że i tak, produkcja idzie jednak na nasze konto.
Pięć największych rynków zbytu i ich udział w eksporcie polskiego sprzętu medycznego:
2016 |
2017 |
2018 |
|||
Niemcy |
32,5% |
Niemcy |
20,8% |
Niemcy |
21,8% |
USA |
9,8% |
Dania |
20,5% |
USA |
20,0% |
Dania |
5,7% |
USA |
15,7% |
Dania |
11,9% |
Kanada |
3,9% |
Wlk. Brytania |
5,6% |
Francja |
6,9% |
Francja |
3,8% |
Francja |
4,2% |
Wlk. Brytania |
5,5% |
Chińskich odbiorców sprzętu medycznego wyprodukowanego w Polsce nie ma jeszcze w ścisłej czołówce tego rankingu. Z roku na rok pną się jednak coraz wyżej. Z danych InfoCredit wynika, że w 2016 r. Chiny zajmowały 11. miejsce wsród odbiorców (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.).
źródło: InfoCredit