raport, dane, wykres

POLSKIE WYROBY PODBIJAJĄ RYNKI ZAGRANICZNE

Avatar By on 21 lutego 2020 0 175 Views

Sprzęt i wyroby medyczne stają się kolejnym polskim hitem eksportowym. Od kilku lat eksperci obserwują tendencję wzrostową w tym obszarze, a polskie produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach  amerykańskich i azjatyckich. Wyroby medyczne stanowią już 1 proc. wszystkich eksportowanych w kraju dóbr.

Według Państwowej Agencji Inwestycji i Handlu szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnął 2,2 mld euro, przy średniej dla całego eksportu na poziomie +7 proc. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski.

Wzrost polskiego eksportu to efekt coraz szerszej ekspansji zagranicznej polskich firm w poszukiwaniu rynków zbytu. Z danych InfoCredit wynika, że najważniejszym odbiorcą sprzętu medycznego z Polski są Niemcy (obecnie prawie 22 proc.). Tuż za naszym sąsiadem i największym partnerem handlowym są Stany Zjednoczone. To oznacza, że sprzęt medyczny wyprodukowany w Polsce ma już na tym rynku ugruntowaną pozycję. Udział USA w polskim eksporcie sprzętu medycznego w ostatnich latach stale rośnie. Jak zauważają analitycy InfoCredit, spory udział mogą mieć w tym zagraniczne koncerny, inwestujące w naszym kraju. Podkreślają jednak, że i tak, produkcja idzie jednak na nasze konto.

Pięć największych rynków zbytu i ich udział w eksporcie polskiego sprzętu medycznego:

2016

2017

2018

Niemcy

32,5%

Niemcy

20,8%

Niemcy

21,8%

USA

9,8%

Dania

20,5%

USA

20,0%

Dania

5,7%

USA

15,7%

Dania

11,9%

Kanada

3,9%

Wlk. Brytania

5,6%

Francja

6,9%

Francja

3,8%

Francja

4,2%

Wlk. Brytania

5,5%

Chińskich odbiorców sprzętu medycznego wyprodukowanego w Polsce nie ma jeszcze w ścisłej czołówce tego rankingu. Z roku na rok pną się jednak coraz wyżej. Z danych InfoCredit wynika, że w 2016 r. Chiny zajmowały 11. miejsce wsród odbiorców (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.).

źródło: InfoCredit